Reisverslag SouthWest USA (proloog)

De voorbije maand hebben wij doorgebracht in het westen van de Verenigde Staten. Onze vorige reis naar Australie was ons zo goed bevallen, dat we dit jaar een gelijkaardige formule wensten te doen.

Western Mosaic
Al vlug viel de keuze op de USA, waar wij het westen besloten ervan te verkennen. Na enkele reisagentschappen afgelopen te hebben, kozen we uiteindelijk voor Jetair met hun Western Mosaic formule. Deze bestaat uit een rondrit met huurauto en overnachtingen in hotels van San Francisco naar Los Angeles, waarbij de verschillende bezienswaardigheden in het westen aangedaan werden. De Western Mosaic bestaat uit een basisrondreis van 9 dagen, die je kan uitbreiden met verschillende extensies, waarbij je je reis met 1 of meer dagen op een specifieke plaats kan uitbreiden. Je moet goed gek zijn (of Japanner) om enkel de basisrondreis te nemen : zo blijven maar dagelijks 1 of 2 uur over om de verschillende interessante stukken te bekijken, voor de rest zit je in de wagen rond te toeren. Het systeem van de extensies is ietwat verwarrend : je kan bvb 1 nacht in locatie A zitten, waarbij je een extensie B kiest van 2 nachten. Je totale verblijf is dan niet 3 nachten, maar 2. Je moet dus een extensie zien als een uitbreiding tot een totaal aantal nachten.

Wij kozen voor de Western Mosaic met volgende extensies :

  • The Golden Gate City : 2 extra nachten in San Francisco
  • Yosemite Nature Experience : 1 extra nacht in Yosemite met trektocht
  • National Parks special : 6 extra nachten in National Parks
  • Grand Canyon : 1 extra nacht + helikoptervlucht
  • Monument Valley Navajo trail : 1 extra nacht
  • Lake Powell rims and canyons : 1 extra nacht

Oranje cobalt
De gekozen vliegtuigmaatschappij was Delta; helaas geen persoonlijk tv schermpje op de vlucht, wat de reis zonder iPod heel wat langer maakt. Autoverhuurmaatschappijen zijn hatelijke firma's : niet alleen proberen ze je tal van extra verzekeringen aan te smeren, hun formules zijn regelmatig onderhevig aan tal van plotse wijzigingen; ook Alamo was hierop geen uitzondering. De auto waarmee we rondtoerden was een feloranje Chevrolet Cobalt, één van de sloomste auto's waarmee ik ooit gereden heb... Heel wat campervans ook zien rondrijden, of zogenaamde RV's. Dat lijkt ons ook een interessante formule om een land rond te toeren, misschien een optie voor een volgende reis.

readme.txt
De documentatie die je van Jetair krijgt, is nogal summier : kaartjes van Californie, Arizona, Utah plus een overzichtskaart van het westen van de USA. Daarnaast stadskaarten van San Francisco, Las Vegas, Phoenix en Los Angeles; wat info over de national parks, en wat reclame van de verschillende hotels. Een GPS is geen overbodige luxe, zeker om in de steden te rijden. Verder nog in de documap een summiere info wat er te zien valt met een heel beknopte reisweg die je dient te volgen. Verwacht geen uitgewerkt dagplan van de reis ! Dat mag je zelf bijeenscharrelen met de verschillende vouchers die je bezit. Sommigen mogen dit een deel van de charme van de reis vinden, ik vond het nogal tijdverlies. Een uitgewerkte agenda was een handiger leidraad geweest. Zelf wat documentatie aanschaffen is dus verplicht : 'Zuidwest USA' uit de Trotter reeks is een echte aanrader, alleen jammer dat San Francisco er niet in beschreven staat.

Het vervolg kan je hier verder lezen...

rudy van beveren Tue, 12/14/2010 - 15:26

betreft auto verhuur in de us, inderdaad,daar waar de service in de us erg goed is slagen de verhuur bedrijven er in om vervelend te doen.Wij hebben dit opgelost door via airstop,een wagen de huren bij sunny cars en via hen hebben wij nooit vervelende desk mensen die je alles en nog wat willen aansmeren en vaak onvriendelijk zijn.Alles is incl en betaalbaar en je weet steeds waar je aan toe bent.pas wel op dat indien je de auto afleverd op een luchthaven dat je dit doet bij ofwel de internationale zijde of de nationale zijde,van de luchthaven ooit is budjet er ingeslaagt me daar op te " pakken " en meer te rekenen of wat dacht je