Australia

Reisverslag Australië (deel 3)

Topics

Het laatste deel van ons reisverslag naar Australië (lees ook deel 1 en deel2) :

Dag 15 : Aankomst in Townsville, dit leuke kuststadje is de basis van het "Great Barrier Reef Marine Park Authority", waar men de levende koralen en zijn kleurrijke bewoners kan aanschouwen in het Reef HQ centrum. Van op de majestueuze "Castle Rock" heb je een prachtig uitzicht over de stad, de omgeving en het betoverende Magnetic Island net voor de kust. Het hotel Mercure Inn Townsville valt tegen : men is er volop aan het verbouwen, en de badkamer zit vol met miniscule kleine miertjes.

Dag 16 : Vanuit Townsville rijden we via Cairns naar Port Douglas, een gezellig kuststadje waar we de laatste 3 nachten verblijven in het prachtige The Meridian hotel.

Dag 17 : Een excursie naar het Great Barrier Reef, waar we gaan snorkelen. Vanaf Port Douglas vertrekken we met een moderne catamaran naar het Outer Barrier Reef waar we de prachtige onderwaterwereld verkennen met zijn kleurrijke koralen en veelvoud aan vissen. De topexcursie van de ganse reis ! We zwemmen doorheen allerhande gekleurde vissen langsheen de koraalriffen van de Coral Sea.

Dag 18 : een laatste excursie brengt ons naar het Daintree National Park. Een boottocht op de Daintree River toont ons verschillende krokodillen.
Daintree National Park is best wel aardig, maar kan de vergelijking met Eungella of Lamington zeker niet weerstaan.

Dag 19 : terugbrengen van de huurwagen naar de vluchthaven van Cairns, en via HongKong (waar we nog 2 dagen verbleven) terug naar Brussel.

De East Coast Dicovery is een echte aanrader : de verschillende dagen in de auto worden perfect aangevuld met rustdagen in national parks of citytrips zoals in Sydney of Brisbane. Als we er ooit nog eens teruggaan, staan Lamington en het Great Barrier Reef zeker op onze agenda !

Reisverslag Australië (deel 2)

Het tweede deel van onze reis in Australië van Sydney naar Cairns :
(deel 1 kan je hier lezen)

Dag 7 : Brisbane is even wennen na de rust in Lamington National Park : het lawaai van de auto's en de gigantische hoeveelheid beton staan in schril contrast met de regenwouden van Lamington. Echter, na een aantal uren (en vooral 's avonds) is het er best gezellig : het Roma Street Park is niet meteen het mooiste, maar de South Banks is echt wel de moeite. Leuke eateries, winkeltjes en groene oases en een heus "stadsstrand". Ons hotel IBIS is één van de beste gedurende de ganse reis.

Dag 8 : Op naar Noosa, een badstad ten noorden van Brisbane. Het begint vanaf hier serieus warmer te worden. Overnachting in het grote complex van Novotel.

Dag 9 : Van Noosa naar Hervey Bay, de uitvalsbasis naar Frasier Island.

Dag 10 : Een tegenvaller van formaat : de trip naar Frasier Island vermeldt oppik aan het hotel, maar na een uurtje wachten blijkt het tegendeel. Na wat telefoontjes blijkt dat de operator ons aan een ander hotel verwacht had. De ferry naar Frasier is echter al vertrokken... We besluiten dan maar zelf een half day naar Frasier te plannen, maar het Kingsfisher Resort heeft weinig te bieden. Bovendien wacht ons een tweede afknapper bij terugkomst in de haven : het hotel zou ons oppikken, maar van de bus geen sprake. Dan maar te voet naar het hotel terug.

Dag 11 : Op de agenda staat de reis naar Rockhampton, maar we besluiten om de trip van gisteren, vandaag te doen, en 's nachts door te reizen. Een uitstekende keus, zo blijkt : Frasier Island is echt de moeite : het Maheno scheepswrak, Gurawongara Lake, en de Pinnacles zijn de moeite waard.
's Nachts komen we aan in wat zonder twijfel het slechtste hotel is van de reis : Quality Inn Centre Point. Uiterst klein, en geen verse lakens...

Dag 12 : Weinig geslapen, en 's ochtends blijkt waarom : ik sta vol met gigantische muggenbeten. De dingen jeuken verschrikkelijk, dus daarom maar eerst een zalfje in de apotheek halen. Het regent oude wijven, een voorsmaakje van orkaan Larry, die in het noorden lelijk huishoudt. Aankomst in Eungella National Park, het Broken River Mountain Retreat is een soort kleinere en ietwat versletener versie van O'Reillys in Lamington, maar daarom niet minder mooi. Een geleide avondwandeling toont ons vooral het aanbod aan (erg grote) lokale insecten en spinnen. Brrr ! Helaas geen vogelbekdier gezien...

Dag 13 : Eerst nog een wandeling in Eungella Park : De diepe kloven en het dichte regenwoud op de hoge bergruggen herbergen het zeldzame vogelbekdier en meer dan 100 soorten vogels. De wandelroutes rond de Finch Hatten Gorge, met zijn prachtige watervallen is zeker de moeite.
Daarna door naar Airley Beach, met overnachting in het mooie Mango House.

Dag 14 : Airley Beach is de uitvalsbasis naar de droomstranden van WhiteHaven Islands. Deze eilanden zijn de toppen van een "verdronken" bergkam. De meeste eilanden zijn tropisch begroeid, hebben prachtige witte zandstranden en riffen. Helaas niet zo'n opperbest weer.

(Lees hier deel 3)

Reisverslag Australië (deel 1)

Topics

We zijn bezig met het voorbereiden van onze volgende reis, en daarbij worstelen we ons doorheen allerhande reisverslagen. Daarbij dacht ik dat het leuk zou zijn om het verslag van onze vorige reis, Australië, eens uit de doeken te doen :

We kozen ervoor om de Eastern Discovery te boeken bij AussieTours, een tocht met huurauto van Sydney naar Cairns; onze vrienden hadden dezelfde reis reeds gemaakt, en raadden ons deze touroperator aan. Alles werd zonder probleem met AussieTours via mail geregeld, al hadden we best eens langs gegaan : wie een huwelijksreis boekt, krijgt een gratis fles champagne :)

Dag 1 : De vlucht zelf gebeurde hoofdzakelijk met Quantas Airlines; via Frankfurt en Singapore kwamen we tenslotte met een kanjer van een jetlag in Sidney aan. We besloten om even 2 uur op bed te liggen, maar dat was geen goed idee; liefst zeven uur later werden we terug wakker :( We besloten dan maar om de rest van de dag op te vullen met een wandeling naar Sydney Harbour, via een ommetje langs de Botanical Gardens, Mrs Macquarie's Chair en natuurlijk het Sydney Opera House.
Logeren deden we in het Travelodge Hotel nabij Hyde Park.

Dag 2 : vandaag besloten we om de wijde omgeving van Sydney verder te verkennen; via boot brachten we een bezoek aan Sydney Olympic Park. Een echte afknapper helaas, aangezien het park er doods bijligt wanneer er geen sportieve manifestaties zijn. Dan maar terug naar Sydney downtown. Een bezoek aan Chinatown en de Chinese markt mag zeker niet ontbreken op je agenda. 's Avonds gingen we op stap met een collega van mijn pa; die toonde ons de sjieke buurt rond Bondi Beach, een eind buiten Sydney.

Dag 3 : Excursie time ! Vandaag een geleid bezoek aan de Blue Mountains, zo'n 100km buiten Sydney. Een prima excursie, waarbij we eerst stopten bij een eetplaats van kangaroes. Vervolgens een lange wandeltocht rond de Three Sisters, een rotsformatie in de Blue Mountains.

Dag 4 : Vandaag verlaten we Sydney en halen de huurauto daartoe op bij Hertz. Het wordt een puur dagje auto, want we hebben 625km voor de boeg. We stoppen even in Port Stephens, en kiezen voor een boottochtje dolphin watching. Het hotel Comfort Inn in Coffs Harbour is een afknapper : veel lawaai, en 's nachts op weg naar het toilet kom ik een kakkerlak tegen.

Dag 5 : Eén van de mooiste dagen van de reis ! Vanuit Coffs Harbour verdere doorreis tot Byron Bay, het meest oostelijke punt van Australië. Byron Bay is gewoonweg prachtig : van de vuurtoren loopt een pad naar beneden, waarna je op een prachtig strand terecht komt.
Verder door naar Lamington National Park, het tweede hoogtepunt van de reis. De klim naar het O'Reilly's hotel op zo'n 3000m hoogte is onvergetelijk : wel oppassen voor kangaroes, want die durven op de kronkelwegjes naar boven wel eens voor je auto springen, je ziet ze trouwens met hopen langs de wegkant zitten.

Dag 6 : O'Reilly's is een prachtplek om te zitten, er worden heel wat activiteiten gepland, zoveel mogelijk meedoen is de boodschap. Dit traditionele viersterren resort, geleid door de familie O'Reilly, zet zich al 80 jaar in om z'n gasten met hartelijke gastvrijheid te ontvangen en in te wijden in de natuurwonderen van de omgeving. Tot de talrijke mogelijkheden behoort o.a. de Tree Top Walkway, die je over hangbruggen door het dichtbegroeide dak van het regenwoud voert ('s ochtends is het beste moment voor "birdwatching"). Een netwerk van voortreffelijk aangegeven wandelroutes leidt je naar varens en orchideeën, ruisende watervallen en fantastische uitzichtpunten. We blijven een ganse dag ter plekke, en volgen oa de geleide wandelingen naar Luke's Bluff en Morans Falls.