Reisverslag Zuid-Afrika, deel 1
Onze recentste – en het moet gezegd zijn, onze meest avontuurlijke - vakantie voerde ons naar Zuid-Afrika. Zuid-Afrika is een interessant land, en om meer dan één reden. De laatste 20 jaar heeft het zichzelf moeten omvormen van een regime dat van apartheid zijn kenmerk maakte, naar een volledig gemengd democratisch stelsel, en dit allemaal zonder bloedvergieten. Voeg daarbij een schitterende natuur met verschillende grote wildparken, en heerlijk eten en drinken, en dat maakt Zuid-Afrika een ideaal vakantieland.
We boekten deze reis bij Africa Tours, een dochteronderneming van AussieTours waar we onze reis naar Australie mee boekten. Zoals gewoonlijk is de documentatie perfect : een globale wegenkaart van Zuid-Afrika, een beschrijving per dag wat er te beleven valt, en bij aankomst ontvangen we nog een pakket met gedetailleerde wegenkaarten, info over alle hotels, en een uitgebreide wegbeschrijving, die een GPS zogoed als onnodig maakt. Daarnaast vind je een adapter voor de Zuid-Afrikaanse stopcontacten terug.
Dag 1 : Gauteng
Gewapend met 2 fototoestellen, een videocamera en een verrekijker komen we aan in Johannesburg. In de laatste instantie besloten we om Jo'burg niet te bezoeken, maar dat betekent wel recht vanuit het vliegtuig in de auto, waar ons een rit van 380 km wacht, op weg naar Sabie aan de rand van de Blyde Rivier canyon. Vanuit de Avis parking kom je recht op de autostrade uit. Gezien de wirwar van mogelijke richtingen, en in afwachting van een fix op de GPS, besluit ik me even op de pechtstrook te zetten om het overvloedige kaartmateriaal te bekijken.
Geen goed idee, want nog geen 1 minuut later zie ik ineens een politiewagen achter me stoppen. Een zwarte politieagent stapt uit, en vraagt me in pure Hollywood stijl naar mijn papieren. Gezien de norse toon, en uitlatingen a la "You're in big trouble, I'm going to have to fine you." en "This is my country and I make the laws here." vrees ik dat we met een corrupte flik te maken hebben. Ik speel de verwarde toerist, en dat blijkt te helpen : ik krijg zowaar een begeleiding naar de goede autostrade, en kom er met een lange preek over de gevaren van stilstaan langs Afrikaanse wegen vanaf. Oef !
In Zuid-Afrika rijdt men links. Al vlug leer je de lokale rijgewoontes : als je ingehaald wordt, rij je iets meer links, deels op de pechstrook om de inhalende auto wat meer manoevreerruimte te geven. Als dank zet het inhalende voertuig zijn 4 richtingsaanwijzers even op.
De wegen zelf zijn zeer slecht onderhouden, en daarom is 's nachts rijden absoluut af te raden. Daarenboven is het hier al donker vanaf 18h, bij lange stukken te rijden betekent dat dus vroeg opstaan !
Dag 2 : Blyde Rivier Canyon
Overnachten doen we in Bohms Zeederberg, tussen Sabie en Hazyview. Enigszins versleten chalets met heimwee naar een groots Duits koloniaal verleden, maar het moet gezegd : lekkerder dan in Zeederberg hebben we nergens gegeten !
De derde dag rijden we door naar de Blyde Rivier canyon. De samenvloeiing van de Byde Rivier met de Treurrivier creert een uitzonderlijk natuurfenomeen, waarbij het water bekkens erodeert in de zandsteen. De drie rondavels zijn dan weer geerodeerde bergen die op 3 Xhosa hutjes lijken. In de canyon zijn een heleboel watervallen te bezichtigen.
Pilgrims Rest is een gerestaureerd mijnstadje, maar dit blijkt een tourist trap te zijn : veel toeristen en prullaria verkopers, en bij terugkeer bij de auto worden we verplicht om 40 Rand te betalen voor het ongevraagd wassen van onze auto. Als afsluiter rijden we door naar de Echo Caves.
Dag 3, 4, en 5 : Kruger Park
Op dag 4 rijden we door naar Mohlabetsi, een lodge in Balule National Park, aan de rand van Kruger park. We komen in de namiddag aan, worden prompt verwelkomd met een middagmaal, en kunnen zo mee met onze eerste game drive, waarbij we in een jeep meerijden in de savanne op zoek naar The Big Five. Giraffen, olifanten, buffels en impala's kruisen ons pad. We zien zowaar een leeuwin met 2 schattige pups.
De dag erna is volledig gewijd aan game drives en uitrusten aan het zwembad.
Wie naar Krugerpark wilt, vertrekt beter zo vroeg mogelijk. De snelheidslimiet van 50 km/h zorgt ervoor dat je niet echt lange afstanden kan doen, zeker als je regelmatig wilt stoppen om de dieren te bezichtigen. Wie pas tegen de middag vertrekt, rijdt beter het park binnen via de Kruger gate, en niet via de Orpen gate : in het park mag je nl niet meer rijden na 18h, anders riskeer je een boete. Kruger park is zowaar nog spectaculairder dan Balule National Park : giraffen, aapjes en olifanten wandelen zo rond onze auto. De snelheidslimiet van 50 km/h is hier echt niet overdreven !
Niet alle dieren zijn even opgezet met de verschillende voertuigen die hun pad kruisen : zo keert een olifant die voor onze auto de weg oversteekt, zich plots om en begint met groot misbaar zich terug naar onze auto te begeven. We vergeten prompt de snelheidlimiet, en rijden plankgas verder. We logeren in Berg-en-Dal restcamp, een kampeerplaats middenin KrugerPark.
Dag 6 en 7: Swaziland
Vooraleer de tocht naar Swaziland aan te vatten, besluiten we nog even rond te rijden in Krugerpark. Vooral aan de drinkplaats RenosterPan blijkt er veel beweging te zijn, op voorwaarde dat je een kwartiertje geduld hebt.
Swaziland wordt het Zwitserland van Afrika genoemd, maar is niet echt autovriendelijk. In de meeste wegen vind je diepe gaten, dus opletten geblazen. Ook de steeds wisselende maximumsnelheid is irritant. We overnachten in The Forresters Arms, een hotel geleid door een vriendelijke Engelse dame. Bij aankomst in de late namiddag bestellen we prompt sandwiches en een gin-and-tonic. 's Avonds krijgen we een imposant 6-gangen menu voorgeschoteld.
De dag erna volgen we op aanraden van onze gastvrouw de scenic route MR18, en bezoeken we Mantenga, het Swazi Cultural Village. De inkomprijs van 150 Rand per persoon valt nogal duur uit voor de rondleiding in het Xhosa dorp en de Mantenga watervallen, die je maar vanuit de verte kan bezichtigen, maar de velvet monkees en de traditionele dansen, waarop de zwarte toeschouwers mee uit de bol gaan, maken weer veel goed.
Het vervolg kan je in deel 2 lezen.
We boekten deze reis bij Africa Tours, een dochteronderneming van AussieTours waar we onze reis naar Australie mee boekten. Zoals gewoonlijk is de documentatie perfect : een globale wegenkaart van Zuid-Afrika, een beschrijving per dag wat er te beleven valt, en bij aankomst ontvangen we nog een pakket met gedetailleerde wegenkaarten, info over alle hotels, en een uitgebreide wegbeschrijving, die een GPS zogoed als onnodig maakt. Daarnaast vind je een adapter voor de Zuid-Afrikaanse stopcontacten terug.
Dag 1 : Gauteng
Gewapend met 2 fototoestellen, een videocamera en een verrekijker komen we aan in Johannesburg. In de laatste instantie besloten we om Jo'burg niet te bezoeken, maar dat betekent wel recht vanuit het vliegtuig in de auto, waar ons een rit van 380 km wacht, op weg naar Sabie aan de rand van de Blyde Rivier canyon. Vanuit de Avis parking kom je recht op de autostrade uit. Gezien de wirwar van mogelijke richtingen, en in afwachting van een fix op de GPS, besluit ik me even op de pechtstrook te zetten om het overvloedige kaartmateriaal te bekijken.
Geen goed idee, want nog geen 1 minuut later zie ik ineens een politiewagen achter me stoppen. Een zwarte politieagent stapt uit, en vraagt me in pure Hollywood stijl naar mijn papieren. Gezien de norse toon, en uitlatingen a la "You're in big trouble, I'm going to have to fine you." en "This is my country and I make the laws here." vrees ik dat we met een corrupte flik te maken hebben. Ik speel de verwarde toerist, en dat blijkt te helpen : ik krijg zowaar een begeleiding naar de goede autostrade, en kom er met een lange preek over de gevaren van stilstaan langs Afrikaanse wegen vanaf. Oef !
In Zuid-Afrika rijdt men links. Al vlug leer je de lokale rijgewoontes : als je ingehaald wordt, rij je iets meer links, deels op de pechstrook om de inhalende auto wat meer manoevreerruimte te geven. Als dank zet het inhalende voertuig zijn 4 richtingsaanwijzers even op.
De wegen zelf zijn zeer slecht onderhouden, en daarom is 's nachts rijden absoluut af te raden. Daarenboven is het hier al donker vanaf 18h, bij lange stukken te rijden betekent dat dus vroeg opstaan !
Dag 2 : Blyde Rivier Canyon
Overnachten doen we in Bohms Zeederberg, tussen Sabie en Hazyview. Enigszins versleten chalets met heimwee naar een groots Duits koloniaal verleden, maar het moet gezegd : lekkerder dan in Zeederberg hebben we nergens gegeten !
De derde dag rijden we door naar de Blyde Rivier canyon. De samenvloeiing van de Byde Rivier met de Treurrivier creert een uitzonderlijk natuurfenomeen, waarbij het water bekkens erodeert in de zandsteen. De drie rondavels zijn dan weer geerodeerde bergen die op 3 Xhosa hutjes lijken. In de canyon zijn een heleboel watervallen te bezichtigen.
Pilgrims Rest is een gerestaureerd mijnstadje, maar dit blijkt een tourist trap te zijn : veel toeristen en prullaria verkopers, en bij terugkeer bij de auto worden we verplicht om 40 Rand te betalen voor het ongevraagd wassen van onze auto. Als afsluiter rijden we door naar de Echo Caves.
Dag 3, 4, en 5 : Kruger Park
Op dag 4 rijden we door naar Mohlabetsi, een lodge in Balule National Park, aan de rand van Kruger park. We komen in de namiddag aan, worden prompt verwelkomd met een middagmaal, en kunnen zo mee met onze eerste game drive, waarbij we in een jeep meerijden in de savanne op zoek naar The Big Five. Giraffen, olifanten, buffels en impala's kruisen ons pad. We zien zowaar een leeuwin met 2 schattige pups.
De dag erna is volledig gewijd aan game drives en uitrusten aan het zwembad.
Wie naar Krugerpark wilt, vertrekt beter zo vroeg mogelijk. De snelheidslimiet van 50 km/h zorgt ervoor dat je niet echt lange afstanden kan doen, zeker als je regelmatig wilt stoppen om de dieren te bezichtigen. Wie pas tegen de middag vertrekt, rijdt beter het park binnen via de Kruger gate, en niet via de Orpen gate : in het park mag je nl niet meer rijden na 18h, anders riskeer je een boete. Kruger park is zowaar nog spectaculairder dan Balule National Park : giraffen, aapjes en olifanten wandelen zo rond onze auto. De snelheidslimiet van 50 km/h is hier echt niet overdreven !
Niet alle dieren zijn even opgezet met de verschillende voertuigen die hun pad kruisen : zo keert een olifant die voor onze auto de weg oversteekt, zich plots om en begint met groot misbaar zich terug naar onze auto te begeven. We vergeten prompt de snelheidlimiet, en rijden plankgas verder. We logeren in Berg-en-Dal restcamp, een kampeerplaats middenin KrugerPark.
Dag 6 en 7: Swaziland
Vooraleer de tocht naar Swaziland aan te vatten, besluiten we nog even rond te rijden in Krugerpark. Vooral aan de drinkplaats RenosterPan blijkt er veel beweging te zijn, op voorwaarde dat je een kwartiertje geduld hebt.
Swaziland wordt het Zwitserland van Afrika genoemd, maar is niet echt autovriendelijk. In de meeste wegen vind je diepe gaten, dus opletten geblazen. Ook de steeds wisselende maximumsnelheid is irritant. We overnachten in The Forresters Arms, een hotel geleid door een vriendelijke Engelse dame. Bij aankomst in de late namiddag bestellen we prompt sandwiches en een gin-and-tonic. 's Avonds krijgen we een imposant 6-gangen menu voorgeschoteld.
De dag erna volgen we op aanraden van onze gastvrouw de scenic route MR18, en bezoeken we Mantenga, het Swazi Cultural Village. De inkomprijs van 150 Rand per persoon valt nogal duur uit voor de rondleiding in het Xhosa dorp en de Mantenga watervallen, die je maar vanuit de verte kan bezichtigen, maar de velvet monkees en de traditionele dansen, waarop de zwarte toeschouwers mee uit de bol gaan, maken weer veel goed.
Het vervolg kan je in deel 2 lezen.